Crissante Alessandria - Azienda Agricola Vitivinicola La Morra Azienda Agricola Crissante Alessandria
Dolcetto d'Alba

Dolcetto d'Alba

Variety: 100% Dolcetto

Vineyard of origin: Pian delle Masche

Year planted: 1968

Alcohol content: 12,50/13,00% vol.

Soil: marl-calcareous;

Total surface area: 0,1 HA

Altitude: 300-350 meters above sea level

Exposure: East

Harvest: done manually the first week of September.

Vinification: fermentation for seven days in steel tanks in contact with the skins, frequent pump-overs and punch-downs especially during the first 4 days of maceration.

Malolactic fermentation: immediately after alcoholic fermentation in steel containers in an environment heated to 20°C.

Refinement: no aging in wood.

Bottling: bottled in April - May of the year following the harvest

Total production: 1200 bottles

Organoleptic description: intense ruby red color with violet hues. Intense vinous aromas of fresh red fruits, cherries and redcurrants. Slight hints of violet. Soft, full-bodied, slightly dry with a pleasant almond aftertaste.

Ageing capacity: this is a wine that does not have a great ageing capacity and therefore should be consumed 2-3 years after bottling.

Pairings: considered to be a wine for the entire meal, it is particularly suitable for appetizers and main courses.

Download
Come nasce un grande Vino Il Vino è figlio della Terra, della Vite ,del Tempo e dell’Uomo. I Vini dell’Azienda Agricola Crissante Alessandria nascono nella nobile terra di Langa, da vitigni autoctoni quali il Nebbiolo, la Barbera e il Dolcetto che, con il trascorrere dei secoli, hanno trovato su queste colline armoniose e soleggiate l’ambiente ideale per sviluppare in pieno le loro grandi potenzialità qualitative e la loro meravigliosa tipicità. Il susseguirsi della stagioni differenzia ogni annata, la quiete delle cantine sotterranee consente l’evoluzione dei profumi e dei sapori rendendo ciascuna produzione unica per personalità e capacità di dare emozioni.. E poi gli uomini, Noi, una famiglia di viticultori impegnati con passione da generazioni nella coltivazione della vigna e nella produzione di vini di grande qualità e personalità.